Zo doe je de jetlag de das om

Laat het tijdsverschil geen roet in het (vakantie-)eten gooien! Je herkent het wellicht: het vaatdoekgevoel dat je overvalt als je eindelijk, na urenlang vliegen, op je verre bestemming aankomt. En dat terwijl je met veel energie de nieuwe plek wilt gaan verkennen. Hier geven wij je vijf tips hoe je de ‘Transatlantische kater’ te lijf kunt gaan.

Vliegen door verschillende tijdzones kan je biologische klok danig in de war brengen. Je bent moe, je hebt geen eetlust en je hoofd is er ook niet helemaal bij. Hier volgen enkele tips hoe je de negatieve gevolgen van een lange vlucht tot een minimum kunt beperken.

1. Verzet nog voor je vertrek je biologische klok

Wees de ‘Transatlantische kater’ te slim af en pas nog voor je vertrek je dagritme aan. Met andere woorden, ga vroeger onder zeil als je naar het oosten reist en kruip later onder de wol als je westwaarts vliegt. De Nederlandse vereniging voor Slaap-Waak Onderzoek adviseert om je dagritme 4 dagen voor je afreis dagelijks met telkens een half uur te wijzigen.

2. Hou je lichaamsvocht op peil

Velen zetten hun vakantie graag al feestvierend in. Anderen proberen dan weer hun vliegangsten letterlijk te verdrinken. De dunne vliegtuiglucht droogt je lichaam echter sneller uit dan normaal. Alcohol versnelt dit proces en leidt tot vermoeidheid en hoofdpijn. Zeg dus liever ‘nee’ tegen alcoholische dranken en ‘ja’ tegen een extra glaasje water.

3. Geef de voorkeur aan licht verteerbare maaltijden

Vond je ook altijd al dat vliegtuigmaaltijden niet veel zaaks waren? Toch doe je er beter aan de voorkeur te geven aan deze lichte maaltijden dan je voor en tijdens je reis vol te proppen met vette en koolhydraatrijke producten. Je helpt hiermee je spijsvertering die tijdens een lange vlucht veelal langzamer verloopt.

4. Kom uit je luie vliegtuigstoel

Hou tijdens lange vluchten je bloedcirculatie op gang. Strek even de benen of doe enkele oefeningen in je stoel. In het vliegtuigmagazine vind je daaromtrent vaak enkele tips. Denk er ook om dat een goede algemene lichaamsconditie voor je vertrek je beter wapent tegen de uitdagingen van een verre reis.

5. Herlaad je batterijen met zonne-energie

Slaap, eenmaal op je vakantiebestemming, geen gat in de dag! Maak een ochtendwandeling of nuttig het ontbijt op het balkon en geniet op die manier maximaal van het aantal zonne-uren. Deze vorm van lichttherapie doet echt wonderen! Overigens wordt het gebruik van slaapmiddelen en van het slaaphormoon melatonine door medici ten zeerste afgeraden.

Meer info:
– Symptomen en oorzaken van jetlag – www.slaapklachten.nl
– Stichting Onderzoek Licht en Gezondheid – www.solg.nl
– Online advies ter preventie van jetlag – www.jetlagprevention.com